Vi må spise mindre salt

18. september 2014 startet Helsedirektoratet høstens kampanjesatsing på salt. Høstens saltkampanje er heldigital med filmer og bannerannonser, informasjon på nett, aktiviteter i sosiale medier og annonsering.

Kampanjen er en del av kommunikasjonssatsingen små grep, stor forskjell – og er første fase av et mer langsiktig styrket kommunikasjonsarbeid på salt. Kampanjeperioden er uke 38-41. Vi jobber imidlertid mer langsiktig både i sosiale medier og gjennom PR utover høsten.  Facebook-siden Kosthold - små grep, stor forskjell. Siden har over 111 000 brukere Kanalen genererer mye aktivitet og videreformidling av budskap. 

Det er også laget fem korte filmer som tar for seg fem forskjellige grep for hvordan man selv kan redusere saltinnholdet hjemme og ute. Filmene finner du her.

helsenorge.no er det laget en egen temaside for salt med bl.a. informasjon om helserisiko, hvilke grep man kan ta for å redusere saltet, de store saltkildene og saltreduserte oppskrifter.

Aktuelt

Prosjekt Puss fra første tann

Prosjektet Puss fra første tann (PFFT) er et kvalitetssikringsprosjekt som foregikk i Oslo, i to bydeler (Gamle Oslo og Grorud), i perioden 2014–2017. Mål: Øke kariesfrie 5 åringer i Oslo og utjevnesosiale ulikheter i helse. Målgruppen: Foreldre med barn født i 2014. Hensikten med rapporten er å beskrive de viktigste funnene fra PFFT med tanke på eventuell videreføring av tiltak som ble gjennomført. Rapporten ligger under «Materiell» og kan lastes ned HER.

Tannhelsetjenestens folkehelsenettverkskonferanse 13. og 14. mars 2018

Kraftig økning i bekymringsmeldinger fra tannlegen